A l'hora de gaudir uns audiòfons, la comoditat resulta ser un factor bastant important. No deixa de ser un objecte que portes allotjat a la teva orella durant moltes hores al dia. Un dels reptes més importants per a un bon audiòleg és aconseguir l'equilibri perfecte entre l'audició de l'usuari i la seva comoditat. En aquest post, us explicarem les raons per les que hi ha ocasions en què els usuaris teniu sensació de taponament en les vostres oïdes i si es pot solucionar d'alguna manera.

L'efecte d'oclusió ...

A la infància, tothom s'ha tapat alguna vegada voluntàriament les orelles, ja sigui per curiositat, jugant o discutint amb els amics del pati a l’esbarjo. Tots recordem com la nostra veu ressona més, escoltem menys l'exterior i el poc que sentim sona molt diferent a la realitat. El fet que la nostra veu ressoni més es deu a un fenomen físic que anomenem oclusió. Això passa ja que el so de la nostra pròpia veu no pot escapar de l'interior de l'oïda. Justament, això és el mateix que pot succeir amb uns audiòfons que tanquin físicament la teva oïda. I en el cas dels audiòfons, a aquesta sensació se suma un altre factor important: el so que emet el propi audiòfon.

... es pot solucionar

La solució a aquest problema és aparentment senzilla: no taponar del tot el conducte auditiu. Per a això, depenent del tipus d'audiòfon, hi ha diversos tipus de solucions:

  • Audiòfons intracanals: aquest tipus d'audiòfon fet a mida permet que, en el moment de la seva fabricació, se li incorpori un conducte de ventilació que permeti escapar el so.
  • Audiòfons BTE amb motlle a mida: al igual que amb els intracanals, podem afegir un conducte de ventilació al motlle per evitar aquesta sensació.
  • Audiòfons RIC: en el cas d'aquest tipus d'audiòfons, podem escollir entre diferents tipus de tulipes o acobladors, sent uns més ventilats que altres.

Aquestes solucions són específiques per a cada cas ja que podem decidir entre diferents mides de ventilació depenent de la pèrdua que presentis. Els audiòlegs i els usuaris hem de tenir en compte que, com més ventilat és un audiòfon, més possibilitats de que es generin xiulets. Per això, al principi del post, us comentàvem que els audiòlegs hem de buscar el punt just entre comoditat i audició. Aquesta recerca d'equilibri ve donada perquè és la pròpia pèrdua de l'usuari la que ens marca el volum necessari i, en alguns casos, ens limita a l'hora de poder ventilar l'oïda més o menys. D'altra banda, quan ens trobem amb aquesta limitació, sempre tenim l'opció d'intentar evitar aquest efecte mitjançant la programació en sí de l'audiòfon però valorant i sospesant els avantatges i desavantatges que ens aportarà aquesta manera de programar.

A Claso, com sempre, ens agrada parlar clar. Tingues per segur que sempre t’explicarem les característiques específiques de la teva pèrdua i per què creiem que un audiòfon o una configuració d'aquest són les més idònies per a tu. Comentarem amb tu els pros i els contres de cada model o configuració perquè, conjuntament, puguem escollir l'opció que millor s'adapti a tu. Per a que trobem l'equilibri perfecte entre audició i comoditat.