Una de les principals causes de dany auditiu a llarg termini és l'exposició constant a sons forts, i un dels grups clarament en risc de patir aquests efectes són els músics.

 

Molts són els músics que han patit les conseqüències de la constant exposició a volums excessivament potents: Eric Clapton, Chris Martin, Neil Young, Bono. . .Phill Collins pràcticament es va retirar per culpa del dany auditiu permanent. Brian Johnson, cantant d'AC/DC, va haver de retirar-se de la gira del 2016 o arriscar-se a quedar-se completament sord de per vida. I així un llarg etcètera que no acaba amb les estrelles del rock, ni molt menys: els violinistes, per exemple, corren el risc de patir pèrdues auditives asimètriques a causa de la proximitat d'una de les seves orelles a la font de so.

 

El món de la música en viu porta implícita una exposició a volums realment alts. Per fer-nos una idea: el so de fons d'una sala en silenci és d'uns 40dB, un assecador de cabell, 90dB...i un concert de rock? Doncs si estàs prop d'un altaveu, un mínim de 120dB. Es considera que el llindar del dolor està aproximadament als 140dB, però aquí no estem tenint en compte el temps d'exposició.

 

Segons el National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH), agència federal nord-americana que investiga el camp de la prevenció d'accidents laborals, podem aguantar una exposició a un so de 85dB durant unes 8 hores. Tenint en compte que cada 3dB podem considerar que es dobla la potència del so, el temps d'exposició “segur” per a la nostra salut auditiva es divideix a la meitat. Així, una potència de so de 88dB la podrem aguantar tan sols 4 hores seguides.

 

Tornant a la potència d'un concert, d'un mínim de 120dB? Al cap de 7 segons ja ens estem arriscant a patir lesions permanents. Amb aquesta introducció, podem fer-nos una idea de la importància que té per a un músic una bona protecció per a les oïdes.

 

Protegeix la teva oïda i prevé la pèrdua auditiva

 

Si bé és cert que no tothom té la mateixa resistència auditiva, és indubtable que una exposició constant a sons potents resulta destructiu per a les nostres oïdes. Així doncs, tot esforç dedicat a mitigar aquests efectes hauria de ser una prioritat per a tot músic.

 

Primerament, la prevenció. Usar taps per a les orelles és un primer pas tant per a músics com per amants de la música en viu, electrònica, etc. . .Aquests taps van des de models barats unificats fins a protectors personalitzats; depenent de les teves exigències, potser prefereixis decantar-te pels segons.

 

Usar aquest tipus de protectors inclou usar-los bé: el canal auditiu ha de quedar ben tapat, o no serviran de res. En cas que usis in-ear monitors (IEM), o monitoratge personalitzat, no n’utilitzis només un mentre l'altre el deixes penjant, com desgraciadament succeeix en moltes ocasions.

 

Sigui quin sigui el sistema que vulguis fer servir, la qüestió és que has de protegir la teva oïda si l’has a sotmetre constantment a un “càstig” que la pugui danyar. Si tot i així vols més informació sobre el tema o vols conèixer millor les teves opcions, a Claso t'atendrem encantats.