Si has anat alguna vegada a un concert, hauràs vist que hi ha uns amplificadors que en comptes d'apuntar cap al públic, apunten cap al grup que està tocant. Això són els monitors, perquè els músics puguin escoltar el que estan tocant, òbviament. I, com hem anat veient aquests dies, el nivell auditiu que surt per aquests monitors pot ser bastant intens, suficient com per generar lesions auditives permanents. Existeix, però, una possible solució: el monitoratge In-Ear.

 

Bàsicament, els sistemes In-Ear són una eina que permet a un músic rebre una referència auditiva determinada en format auricular. El primer sistema professional i de qualitat d'aquest tipus el van crear Chrys Lindop i Martin Noar a finals dels vuitanta. El primer és ni més ni menys que el tècnic de so de directes de Stevie Wonder, així que podem intuir que sabien el que estaven fent.

 

En general, els sistemes de monitoratge In-Ear es componen d'un receptor o petaca, element que “recull” el senyal d'àudio a través de cable o ones de ràdio freqüència, i de l'auricular o auriculars, que reprodueixen aquesta mescla auditiva a l'oïda del músic. A partir d'aquí existeixen variacions, però en general aquesta és la seva estructura bàsica.

 

Ara ve la qüestió: i quins avantatges ofereixen aquests In-*Ear?

 

Avantatges del monitoratge In-Ear

 

  • Llibertat de moviments: Un avantatge molt obvi, fent servir aquest sistema un músic no es veu obligat a quedar-se quiet en un lloc, sinó que es pot moure amb total llibertat per l'escenari.

 

  • Sense feedback: El feedback o “acoblament”, aquest so desagradable que s'escolta quan existeix una realimentación de so, és a vegades pràcticament inevitable en xous en directe amb els monitors tan prop dels micros. Amb els In-Ear aquest acoblament és pràcticament impossible.

 

  • Regulació del volum: Una de les principals raons al nostre entendre, amb un sistema de monitoratge In-Ear es pot regular el volum de la mescla que rep el músic i atenuar els efectes perniciosos que comentàvem més amunt. És cert que existeixen els taps protectors, però molts artistes troben aquesta solució poc satisfactòria per com afecta a la tonalitat del so que els arriba a les oïdes. En aquests casos, un sistema In-Ear pot ser la solució perfecta: protegeix l'oïda i envia la mescla perfecta.

 

Existeixen altres avantatges a més d'aquestes (la reducció en volum d'equipament que han de carregar els músics/tècnics és molt d'agrair, especialment per a artistes que han de fer tours llarguíssims). Una cosa que cal tenir en compte, però, és que per poder gaudir al màxim de tots els avantatges que ofereix aquest sistema cal realitzar diversos tests i proves; pot ser que per arribar a la mescla auditiva que desitgi un músic calgui realitzar diversos ajustos, així com el fet d'acostumar-se a portar tota la mescla en uns auriculars, que pot ser una mica incòmode si no s'hi està acostumat.

 

A part d'aquestes petites excepcions, ens sembla que estem davant d'un sistema revolucionari; de fet, fins i tot s'utilitza al món del motor perquè els motoristes o pilots de Fórmula 1 rebin les instruccions mentre corren. Així de fiable és aquest sistema!

 

Si estàs interessat en aquest apassionant món i saber de totes les seves novetats i avenços tecnològics, que ja t'avancem que són molts, no dubtis a contactar amb nosaltres, i t'atendrem encantats!